Jeigu jūs mėgstate greitį, skaitykite toliau. Jeigu jūs mėgstate kokybišką ir smagų vairavimą, taip pat skaitykite toliau. Na, o, jeigu jūsų nedomina nei automobiliai, nei vairavimas – galite toliau ir nebeskaityti. Taigi – dabar galime pakalbėti apie automobilio valdymą. Net ir įtraukus į vertinimą akceleraciją, maksimalų greitį ir kitas dinamines savybes – valdymas vis tiek bus svarbiausias. Nuo jo tiesiogiai priklauso važiavimo saugumas ir dinamiškumas. Ne veltui sakoma, kad lenktynės laimimos posūkiuose, o ne tiesiosiose. Taigi, būtent apie posūkius ir pakalbėkime bei pasistenkime pasižiūrėti į būdus, kaip pagerinti automobilio valdymą posūkiuose?

Stabdžių sistemos patikra

Kadangi nagrinėjame daugiau su lenktynėmis ir greitu važiavimu susijusias automobilio charakteristikas, tai paminėsime, kad geriau įsibėgėti iki 100 km/h ir sustoti per porą sekundžių nei įsibėgėti iki 250 km/h ir stabdyti visą amžinybę. Geras ir saugus automobilio valdymas posūkiuose yra paremtas staigiai reaguojančia ir sklandžiai veikiančia stabdžių sistema. Norėdami pagerinti stabdžių sistemą – pirmiausia ją patikrinkite. Kaladėlės, stabdžių skysčio žarnelės ir stabdžių diskai turėtų būti geros būklės. Norint optimalaus ir geriausio performanso, reikėtų diskus ir kaladėles pakeisti į sportinius. Apžiūra nekainuoja daug, bet pakeitimas nebus pats pigiausias sprendimas.

Padangos

Įvažiavus į posūkį dideliu greičiu ir staigiai pasukus vairą, nuo slydimo gelbsti kone vien tik padangos. Trasoje tinkamiausios padangos gerokai skiriasi nuo tų, su kuriomis bus smagiausia važiuoti bendro naudojimo keliais. Optimalus variantas abejiems scenarijams – pusiau plikos arba semi-slick tipo padangos. Jos nėra tokios geros ant šlapio asfalto, bet dažniau nei rečiau su jomis išgausite geriausias dinamines automobilio savybes posūkyje.

Dar vienas parametras, kuris nulemia tai, kaip gerai automobilis „elgsis“ posūkyje yra padangos plotis. Kuo padanga yra platesnė – tuo didesniu paviršiaus plotu ji „stovi“ ant kelio ir tuo didesnis sukibimo plotas. Persistengti nereikėtų, bet platesni ratai turi savo privalumų. Tikrai gerai su keliu sukimbančių padangų kainos svyruoja nuo 80 iki 200+ eurų už vienetą. Pasižiūrėti, kiek kainuoja padangos varle.lt parduotuvėje galėsite paspaudę ant mėlyno teksto.

Vairo reguliavimas

Vairo sistemą ir vairą sureguliuoti pagal savo poreikius nėra itin lengva. Tam reikia didelių konfigūracijų bei nemenko darbo. Tačiau gali būti ir taip, kad jūsų automobilyje yra susidėvėjusi vairo kolonėlė arba sudėvėta vairo sistema. Galbūt ją reikėtų atnaujinti? Tokiu atveju, jeigu tikrai rūpi dinamiškas važiavimas, galima būtų įsidėti lenktyninį vairą su lenktynine vairo sistema. Ją galėsite reguliuoti ir pasidaryti viską taip, kad posūkiuose važiuotumėte greičiau ir saugiau.

Bereikalingo svorio atsikratymas

Tarkime, kad tuščio automobilio masė yra 1400kg. Kaip žinote, kuo automobilis lengvesnis – tuo dinamiškiau ir greičiau jis gali važiuoti posūkyje. Tai – elementari fizika. Į automobilį atsisėda vairuotojas – sveriantis 75kg, į jį pripilamas pilnas bakas degalų – 50l (tiek benzino svers apie 38kg). Jau turime 113kg arba net 8% svorio prieaugį. Lenktynėse ir dinamiškame važiavime net 1,5kg gali būti nemažai, o ką jau kalbėti apie papildomą svorį. Ką norime tuo pasakyti, kad niekada nebandytumėte testuoti automobilio maksimalių galimybių posūkiuose su keleiviais ar kroviniu. Važiuokite vieni arba su vienu keleiviu trasoje. Kada važiuojate keliese – pakentėkite, nes esate atsakingi už visų saugumą.

Jeigu labai rūpi dinamiškas važiavimas trasoje – automobilį galima ir palengvinti. Iš jo būna išimamos sėdynės, salono apdailos detalės, bereikalingi įtaisai ir kita. Tai padės važiavimui posūkiuose, bet tokios priemonės yra ekstremalios.

Svorio centras

Ar žinote, kodėl Ferrari arba Lamborghini yra tokie greiti trasoje? Ne tik todėl, kad jų varikliai yra su 8 arba 12 cilindrų, tačiau ir dėl to, kad jų mazgų išdėstymas yra optimalus dinamiškam važiavimui. Svorio centras yra arčiau automobilio centro, mat variklis yra montuojamas gale (techniškai – per vidurį). Kuo svorio centras yra arčiau vidurio – tuo geriau automobilis klauso vairuotojo posūkyje. Jeigu esate rimtai nusiteikę rekonfigūruoti savo automobilį dėl geresnio važiavimo posūkiuose – paieškokite būdų svorio centrą perkelti arčiau vidurio.